söndag 8 januari 2012

Va?!

Har ett förutom träningen ett litet modeintresse, så förutom ett antal träningsbloggar plöjer jag även några modebloggar varje dag. Jag börjar dock tröttna på ett par då dessa kvinnor mer verkar ha ett osunt shoppingberoende än ett modeintresse.


Allt som köps är investeringar som sedan säljs efter 6mån-1år till stora förluster. För mig är en investering någonting man köper för att ha länge, ibland kostar det några kronor men priset per användning blir lågt då man som sagt använder det mycket och har det länge i sin ägo.


Nu när det är ett nytt år så ska garderoberna, som är överfulla efter all shopping under året, rensas. För de har så mycket kläder att det inte får plats. Min spontana första tanke var då: Sluta köp så mycket så behöver du inte rensa hela tiden! Köp kläder med kvalité som du vill använda länge och som håller. Känns som ett sånt slöseri att handla grejer som sedan inte används i dessa mängder.


Ja, jag har några gånger köpt plagg som sedan används väldigt lite. Men detta har jag sedan en tid tillbaka förbättrat markant, har inte de senaste åren köpt något som jag inte använder. Lösningen är att köpa allt på öppet köp, ja, det är alltid öppet köp. Men jag köper med plagget hem och tänker och funderar och klurar på om det är något för mig, provar med kläder jag redan har hemma och tänker lite till. Ofta är det ju så att det som känns kul i provrummet och i butiken, inte behöver kännas lika bra hemma. Jag kanske returnerar hälften av allt jag köper, men jag ser det inte som om jag köpt det förens jag faktiskt klippt av lappen och använt plagget för första gången. För min del är det så att jag kan "förälska" mig i ett plagg i butiken och bara "måste" ha med det hem. Men väl hemma fallnar glansen eller stannar kvar, det är skillnaden mellan ett plagg man ska lämna tillbaka eller ha kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar