måndag 2 januari 2012

Cykla till jobbet i regn

En dag som denna motiverar mig att köpa mig funktionella och rediga "friluftskläder". Har sedan jag började mitt nya jobb cyklat dit, i ur och skur. Men ytterkläderna jag gör det i är inte direkt de bästa för ändamålet.


90% av gångerna har jag cyklat i en alldeles för varm och osmidig jacka (läs: ullkappa eller dunjacka). Skulle vilja köpa mig någon typ av skaljacka som går att använda vid cykling och exempelvis skidåkning.

Drömmen vore en Norröna Lofoten-jacka (och gärna skidbyxorna när man ändå är i farten), dock är detta set inte det billigaste på marknaden. Men då jag vill ha skidkläder med lite färg, så verkar det vara den prisklassen som gäller för skaljackor, för ju billigare desto tristare färger (verkar det som iaf.)

Fördelen med en skaljacka är ju att kunna bygga upp lager på lager underifrån, vilket gör att jackan går att ha året runt, istället för att köpa på sig jackor för varje typ av säsong.


När det har regnat har jag dragit på mig M:s regnbyxor/överdragsbyxor från Ericsson (tror det är någon typ av julklapp eller reklam de delat ut till sina anställda för flera år sen). Dessa är enorma för mig, måste dra upp dem i armhålorna ungefär. Men de har hållit mig torra. Är nu dock sugen på ett par egna regnbyxor, som också går att ha när jag inte sitter på cykeln. Jag vet ju att Stadium kan ha en del för bra pris, men mitt krav är att regnbyxorna ska vara helt ofodrade och de ska andas för att inte svettas ihjäl och komma fram genomsvettig till jobbet. De billigare typerna av regnbyxor har tyvärr oftast varit fodrade, vilket blir galet varmt framåt vår/sommar. Vill helst ha mina vanliga byxor under regnbyxorna så jag bara kan dra av dem på jobbet och inte behöva byta om. Funderar på om dessa på Addnatures rea kanske kan vara något, kanske ska passa på då jag aldrig skulle betala deras ursprungspris för ett par regnbyxor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar