tisdag 10 januari 2012

Godis - NEJ!

Efter en godisfylld jul har jag nu bestämt mig för att köra 2 månader utan godis. Inte ens mina ätardagar på lördagar får innehålla godis. Och med godis menar jag allt i choklad, gele, karamellform med socker. Smågodis, chokladkakor, Noblesse, sockerstinna torkade frukter och inlagda frukter. Allt som är sprängfyllt med socker. Sött, salt, surt.

Jag har märkt på helgerna att jag personligen inte är sugen på godis, speciellt inte smågodis från alla de där lådorna i mataffären (som flera fingrar kladdat runt i och folk som nyser och hostar hej vilt). Utan det är pojkvännen som har något slags jobbigt sockerbegär. Han använder det som ersättning för någonting, om han kunde skulle han förmodligen köpa godis varje dag. Summan är att hade inte han köpt godis så hade jag troligen inte ätit det heller, eller köpt själv.

Nä, det jag är sugen på på helgerna är salta carbs... Salta skruvar, riskakor med olika smaker (naturella och salta är inte min grej), pasta och god mat. Dock får jag oftast mina godisbegär mitt i veckorna, troligen av att vara trött, uttråkad, dåligt humör, längtan efter helg, ovilja att träna osv. Godiset är dåliga ursäkter och tröst.

Av mitt "inget godis på två månader" har det gått två dagar och nu är jag sjuuukt sugen på godis. Såklart. Jag brukar oftast bli sugen efter lunch på jobbet, när det är cirka 4 sega timmar kvar på arbetsdagen och längtan efter gymmet och soffan är större än suget att jobba. Tur att jag jobbar på ett företag där godis inte finns att köpa runt hörnet (ett stort företag där jag gjorde mitt examensarbete hade både automater med godis, fik, restauranger och kaffeautomat med varm choklad, då var det svårt att stå emot, speciellt eftersom det gick att handla på inpasseringskortet där pengarna drogs månaden efter och varma chokladen var gratis.)

Dock måste jag tillägga att det fortfarande är OK att ta en bulle eller kaka, dock endast en gång i veckan, och endast under fre-sön.

Tanken är att jag vill få bort sockersuget ur kroppen och jag vill verkligen göra en formsatsning just nu. Jag har styrketränat en del och känner mig stark och att det finns muskler, men det är gömt under ett lager med mys-fett. Allt för mycket godis och god mat har intagits, så nu är det nog med slarvandet. Mer fettförbränning och stenhårt med maten. Nu ska jag verkligen bli noga så jag ser resultat tydligt och snabbare, för just nu har jag varit riktigt dålig. Skyllt på vintern och mörkret som anledning till att inte springa eller göra powerwalks.
Ätardagen får bara infinna sig EN gång per vecka och inte fre-sön, det är trots allt 3 dagar av veckans 7. Nästan halva veckan med slarvande och godis. Inte hållbart om jag vill komma i mina fina byxor från Filippa K som är precis för små. Trodde jag skulle kommit i dem i september, men pga massor av ursäkter är de fortfarande precis för små.

Jag kommer belöna mig själv om jag inte äter godis. 100kr per vecka som läggs i en pott. När dessa två månader är över ska jag köpa mig en Missoni-handduk som jag nu tittat på i över 1 år men inte fått tummen ur att spara till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar